19 Eylül 2014 Cuma

Kitap Yorumum# 14 USTAM VE BEN - Elif ŞAFAK

Bu kitapla ilgili fazlaca söylenti çıktı, tahmin ediyorum sizlerde duymuşsunuzdur.
Nobel ödüllü yazar Jose SARAMAGO ve kitabı Filin Yolculuğu adlı kitabından intihal olduğu söylentileri
 çok konuşuldu.
Ben adı geçen kitabı okumadığım için intihal olup olmadığı hakkında yorum yapamayacağım elbette ama kitabın kısa özetini yaptıktan sonra bir kaç eleştirim olacak.
Mimar Sinan'ın kalfası ve aynı zamanda filbaz olan Cihan'ın hikayesi anlatılıyor. Annesi ölen Cihan üvey babasıyla yaşamak istemediği için bir korsanın gemisiyle İstanbul şehrine geliyor. 
Yanında dönemin padişahı Sultan Süleyman' a hediye edilen fil Çota 'yla beraber imparatorluk topraklarının himayesine giriyor
Filbazlık yaparken Mimar Sinan'la tanışıp yanında çalışmaya başlar. Üç padişah döneminde fili Çota'yla birlikte bugün de hala ayakta duran bir çok önemli yapının inşaatında çalışırlar.
Daha önce başka kaynaklarda Mihrimah sultana aşık olan Mimar Sinan burada karşımıza Cihan olarak çıkıyor.
Doksan dokuz yaşında ölen Mimar Sinan ardında bir süre sonra açılmak üzere bir vasiyetname bırakır
 ve halefinin de kim olmasını istediğini burada yazar. 
Ancak vasiyet istenildiği şekilde gerçekleştirilmez ve arkasında yatan nedenleri öğrenmeye çalışan Cihan 
çok şaşıracağı şeyler öğrenir. 
Bunlarla beraber artık yaşlanan fili Çota'nın da ölümüyle kendisini İstanbul'a bağlayan bir şey kalmamıştır.
Yolu Agra'ya düşen Cihan burada evlenir ve Tac Mahal'in yapımında baş mimar olarak çalışır.
Kitabı okumadan önce açıkçası beklentim daha fazlaydı. 
Dil akıcı, sizi hikayenin içine alan anlatımı var. Ama söz konusu gerçek tarihse kronolojiye sadık kalınmasını daha doğru buluyorum. 
Okurken o kadar çok not aldım ki 'bu böyle değildi, bunun tarihi bu olmamalı' diye. Ama yazar kitabın sonunda bunu isteyerek yaptığını ifade ediyor. Yine de ben bunun uygun olmadığını düşünüyorum.
Bir de, mevcut dönem dizilerinde de ele alınan bazı olaylar burada farklı kurgulanarak bize sunulmuş. 
Hoşuma gitti mi? Pek gitti diyemem.
Sonuç olarak elbette okunabilir bir kitap,tekrar söylemek isterim, güzel bir anlatım var. Ancak söz konusu tarih olunca ve sıra bozulunca, tarihler uzatılıp,kısaltıldığı zaman insanın içine sinmeyen bir durum olabiliyor.
Son olarak kapak tasarımını çok beğendiğimi de söylemeliyim.

Ustam ve Ben - Elif ŞAFAK
Doğan Yayıncılık - 1.baskı Aralık 2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...